Webshop i Tyskland

Webshop-i-TysklandOnline varehandlen på BtC markedet i Tyskland var i 2014 på 39 mia. Euro (ca. 291 mia. DKK) og forventes i 2015 at stige til 43,6 mia. Euro (ca. 325 mia. DKK) iflg. Handelsverband Deutschland. Ønsker dit firma en andel af det tyske e-handelsmarked, så skal du gribe tingene rigtig an fra starten.

Attraktivt e-handelsmarked i Tyskland

Med en befolkning på over 81 mio. og en vækst på 12% i e-handlen, så er Tyskland generelt et meget interessant nærmarked for danske webshops. Iflg. The 2015 Global Retail E-Commerce Index, så er Tyskland verdens 5. mest attraktive e-handelsmarked. Derfor bør danske webshops undersøge mulighederne for udvidelse til Tyskland. Tyskland er i forvejen Danmarks klart største samhandelspartner, så potentiallet for at dette også bliver tilfældet inden for e-handel er klart til stede.

Undersøg dit tyske marked grundigt

Før du satser på salg i Tyskland via en webshop, så bør du vide mere om det tyske marked for dine produkter. F.eks. bør du vide noget om konkurrencesituationen både online og offline, forbrugsmønstre. love og regler som gælder i Tyskland m.m. Seomondo kan hjælpe dig med at skaffe dig relevant vide om det tyske marked ifm. en lancering af en webshop i Tyskland. Se også: Generel info om eksport til Tyskland.
 

Tjekliste for din tyske webshop

Har din markedsanalyse vist at det er værd at satse på salg via en webshop i Tyskland, så er der stadig en del ting, som du bør få på plads og overveje. Se denne tjekliste:

1. Oversættelse af din danske webshop til tysk inklusiv produktbeskrivelser.
2. Sørger for at priserne er oplyst i EUR med tysk moms på 19%.
3. Køb af .de-domæne og vurdering af webshoppens navn i forhold til det tyske marked.
4. Få adresse, lager, telefonnummer og CVR-nr. (Registernummer) m.m. i Tyskland.
5. Indgå indløsningsaftaler så de betalingskorttyper, som benyttes i Tyskland er tilgængelige i webshoppen.
6. Få oprettet en konto i en tysk bank til betalinger via bankoverførsler og ved tilbagebetaling til kunder.
7. Find et fragtfirma i Tyskland, som tager sig af pakkeforsendelser i hele Tyskland.
8. Tilret handelsbetingelserne så de er i overensstemmelse med tysk lovgivning og regelsæt (evt. med professionel juridisk bistand).
9. Ansæt tysktalende personale, som kan besvare kundehenvendelser.
10. Overveje om den tysksprogede webshop også skal kunne bruges til salg i Østrig og den tysktalende del af Schweiz.

Herudover skal du også overveje hvem der skal hjælpe dig med at få succes med opsætning, salg og markedsføring af din webshop i Tyskland.

En lokal tysk webshop 

Generelt så har en mindre webshop lagt større chancer for at få succes på et udenlandsk marked, hvis man fremstår som en lokal webshop. Selvom der på webshop-fronten er masser af grænsehandel, så er langt de fleste danske webshops bedre stillet, jo mere lokal selve webshoppen fremstår i et andet land. En lokal tysk webshop vil være med til at skabe mere troværdighed og tryghed hos de tyske forbrugere. Kontakt Seomondo hvis du vil høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig med at få oprettet en lokal webshop i Tyskland.