Webshop i Norge

Webshop i NorgeInternethandlen i Norge udgjorde i 2014 32,2 mia. NOK (ca. 26,7 mia. DKK) iflg. PostNord. I forhold til Norges indbyggertal er nordmændene dermed den mest internethandlende befolkning i Norden.

Det norske e-handelsmarked

I 2014 steg e-handlen i Norge med hele 15% iflg. DIBS. Nordmændene handler rigtig meget på nettet og gerne i udenlandske netbutikker. Ifølge de norske forbrugere, så skyldes det at udbuddet i Norge er begrænset og at priserne er høje i forhold til andre europæiske lande. Når nordmændene handler i udlandet så er det primært i Storbritannien og Sverige, men de køber også allerede en del i danske webshops. Når man sælger varer til Norge skal man være opmærksom på told og moms, fordi Norge ikke er medlem af EU. Her finder du mere generel info om eksport til Norge.

Dit webshop-marked i Norge

Umidelbart synes Norge at være et meget interessant potentielt marked for mange danske webshops, dog bør man altid specifikt få undersøgt markedforholdene nøje inden man starter op på det norske marked. Generelt bør man også undersøge told og momsforholdene for de produkter man ønsker at sælge på det norske marked. Ligeledes bør de rent markedsmæssige forhold selvfølgelig også undersøges. Hvordan er konkurrencen på markedet, forbrugsmønstrene i Norge, hvilken lovgivning og hvilke regler skal man overholde? Du bør vurdere dit potentielle webshop-marked i Norge nøje inden du starter op ellers kan det komme til at koste dig dyre lærepenge. Seomondo kan hjælpe dig med en specifik markedsanalyse af det norske marked for netop din virksomheden.

Tjekliste for norsk webshop

Har din markedsanalyse af det norske marked vist at det er et interessant marked at satse på for din webshop, så er der stadig en del praktiske ting du bør overveje. Her er derfor en tjekliste for det norske webshop-marked:

1. Oversættelse af din danske webshop til norsk inklusiv produktbeskrivelser.
2. Sørger for at priserne er oplyst i NOK med norsk moms på 25% (dog 15% på fødevarer og drikkevarer)
3. Køb af .no-domæne og vurdering af webshoppen navn i forhold til det norske marked.
4. Få adresse, lager, telefonnummer, CVR-nr. (Organisationsnummer), momsregistrering (MVA) m.m. i Norge.
5. Indgå indløsningsaftaler så de betalingskorttyper, som benyttes i Norge er tilgængelige i webshoppen.
6. Få oprettet en konto i en norsk bank til betalinger via bankoverførsler og ved tilbagebetaling til kunder.
7. Finde et fragtfirma i Norge som tager sig af pakkeforsendelser i hele Norge.
8. Tilret handelsbetingelserne så de er i overensstemmelse med norsk lovgivning og regelsæt (evt. med professionel juridisk bistand).
9. Ansæt norsktalende personale, som kan besvare kundehenvendelser. 
10. Hvem der skal hjælpe dig med at få succes med opsætning, salg og markedsføring af din webshop i Norge.

Lokal webshop i Norge 

Selvom mange nordmænd handler i udenlandske webshops, så vil dine chancer for succes i Norge være væsentlig større med en lokal webshop i Norge. Mange normænd forstår godt dansk, men alligevel vil en webshop på norsk og med norsk support m.m. give de handlende nordmænd større tryghed i forbindelse med køb. Omvendt vil du gå glip af meget salg, hvis du ikke fremstår som lokal. Naturligvis bør man som webshop-ejer beregne omkostningerne ved på alle måder at fremstå som lokal i forhold til fortjenesten herved. Hvis du er interesseret i at høre mere om dine muligheder for at få en lokal webshop i Norge, så kontakt os med det samme.