I 2014 udgjorde den svenske varehandel på internettet 42,9 mia. SEK (ca. 34 mia. DKK). Andelen af den totale detailhandelsomsætning i Sverige er dermed 6,4%. Fra 2013 til 2014 steg internethandlen med 16%. Set ud fra de overordnede internethandelstal er Sverige et rigtig interessant nærmarked for danske webshops.
Internethandlen vokser i Sverige
Iflg. Svensk Digital Handels og PostNords analyse af det svenske internetmarked for fysiske produkter, så forventes denne del af e-handlen i 2015 at nå et niveau på 50 mia. SEK (ca. 40 mia. DKK). Ligesom det er tilfældet i mange andre lande, så er tilgængeligheden til webshops via tablets og smartphones, hurtig betaling og levering, et større udvalg af webshops en medvirke årsag til at internethandlen stiger i Sverige. Sveriges vækst i e-handlen forventes at blive på ca. 17% i 2015.
Markedsanalyse af dit webshop-marked i Sverige
Inden du starter op med en webshop i Sverige bør du undersøge dit marked og din branche nøje. Hvordan er forbrugsmønstrene for lige netop dine varer eller tjenesteydelser, hvem er dine konkurrenter på det svenske marked, hvad er prisniveauet for dine varer i Sverige, er der specielle regler og lovgivning, som du skal tage højde for i Sverige. Disse og mange andre spørgsmål bør du få afklaret inden du vælger at satse på at oprette en svensk webshop. Hos Seomondo kan vi også hjælpe dig med at skaffe information til din markedsanalyse af det svenske marked. Se også vores generelle info om eksport til Sverige.
Tjekliste for din svenske webshop
Viser din markedsanalyse at du bør satse på at oprette en webshop i Sverige, så er der rigtig mange praktiske ting, som du også bør overveje. Derfor har vi lavet denne tjekliste, som du kan bruge som inspiration:
1. Oversættelse af din danske webshop til svensk inklusiv produktbeskrivelser.
2. Sørger for at priserne er oplyst i SEK med svensk moms på 25% (dog 12% på fødevarer undtagen alkoholiske drikke, foder, medicin og kosmetiske produkter, tobak m.m. og 6% moms på bøger, aviser, tidsskrifter, vejkort undtagen e-bøger, fødselsdagskort m.m.)
3. Køb af .se-domæne og vurdering af webshoppen navn i forhold til det svenske marked.
4. Få adresse, lager, telefonnummer og CVR-nr. (Organisationsnr.) m.m. i Sverige.
5. Indgå indløsningsaftaler så de betalingskorttyper, som benyttes i Sverige er tilgængelige i webshoppen.
6. Få oprettet en konto i en svensk bank til betalinger via bankoverførsler og ved tilbagebetaling til kunder. Til forskel fra Danmark vælger et flertal af svenskere at foretage betaling i webshops via netbank i forhold til at bruge kreditkort.
7. Finde et fragtfirma i Sverige som tager sig af pakkeforsendelser i hele Sverige.
8. Tilret handelsbetingelserne så de er i overensstemmelse med svensk lovgivning og regelsæt (evt. med professionel juridisk bistand).
9. Ansæt svensktalende personale, som kan besvare kundehenvendelser.
10. Hvem der skal hjælpe dig med at få succes med opsætning, salg og markedsføring af din webshop i Sverige.
En lokal webshop i Sverige
Hvis du som mindre virksomhed driver en webshop, som ikke i forvejen er kendt i Sverige, så er det generelt en god idé at gøre din webshop så lokal som mulig. Specielt på forbrugermarkedet kan man, som webshop miste salg på ikke at være lokal, fordi det er med til at gøre usikkerheden større hos forbrugeren. Omvendt er der en del omkostninger ved at gøre ens webshop helt lokal på det svenske marked, så det gælder om at finde ud af hvad der er hensigtsmæssigt. Hos Seomondo kan vi hjælpe dig med at få en webshop i Sverige. Så kontakt os og hør hvordan vi kan hjælpe dig.