En SEO-venlig og brugervenlig menustruktur på en hjemmeside er ikke noget, man bare laver over en kop kaffe. For at kunne sammensætte en optimal menustruktur skal man analysere flere ting bl.a. mulige produktsøgeord. Hovedfokus i en menu bør altid være virksomhedens vigtigste produkter og derudfra de vigtigste produktsøgeord. Har man også styr på hvad virksomhedens potentielle kunder søger efter, kan man lettere lave en SEO-venlig menustruktur til hjemmesiden.
Den ikke SEO-venlige menustruktur
Rigtig mange hjemmeside har en SEO-mæssig dårlig menustruktur. Et typisk eksempel på dette er følgende hovedmenu: Forside, Produkter, Vores kunder, Nyheder, Om os og Kontakt os. Ingen af disse menupunkter giver hverken nogen SEO-værdi eller nogen god brugeroplevelse. Har din virksomhed en menustruktur, som den nævnte, så bør I lave den om hurtigst muligt. I bør heller ikke undre dig over, at I ikke har flere besøgende på hjemmesiden end I har. En ikke SEO-venlig menustruktur vil helt sikkert være en af grundene hertil.
Fokus på virksomhedens potentielle kunder
I forbindelse med udarbejdelsen af en SEO-venlig menustruktur, så bør man fokusere på at tilpasse denne til potentielle nye kunder. Den regel gælder også generelt for SEO. En god start er at stille følgende spørgsmål: Hvad vil vores virksomhed gerne findes på? Hvad vil en potentiel kunde søge efter, hvis han/hun ikke kender vores virksomhed i forvejen? Herudover bør man foretage mange søgninger og se hvad der kommer op og måske kigge nærmere på konkurrenternes hjemmesider. Husk dog, at det aldrig er en god idé at kopiere fra andre, men det er ikke ulovligt at få inspiration. Kunsten er at bruge analysernes resultater til sammensætning af en SEO-venlig menustruktur til hjemmesiden, så potentielle kunder kan finde den. Seomondo kan lave søgeordsanalyser og konkurrentanalyser, som kan hjælpe din virksomhed til en bedre menustruktur og bedre tekster på hjemmesiden.
En overskuelig og brugervenlig menu
En god menu på en hjemmeside giver et godt overblik over hvad virksomheden tilbyder. En stor fejl, som mange virksomheder begår, er at deres hjemmeside er svær at afkode. I dag har brugerne ofte for travlt til at gide bruge tid på at afkode en hjemmeside. Derfor er det vigtigt at både tekster, billeder og hovedmenuen på forsiden giver et godt indblik i, hvad virksomheden tilbyder. Selv hvis virksomheden tilbyder mange forskelligartede produkter eller serviceydelser, så har enhver virksomhed et hovedprodukt eller et hovedfokusområde.
Det rigtig godt at starte med det vigtigst først og få dette med i hovedmenuen på hjemmesiden. Herefter kan man bruge undermenuer til at fortælle mere om specifikke produkter eller tjenester. Alt for mange fokuserer på at have flotte store fotos på forsiden, som intet har med virksomheden at gøre. Andre bruger størstedelen af forsiden til imageprofilering, som er fint nok, men også kan gøre en forside svær at afkode, Vi mener, at din firmahjemmesides forside klart og tydeligt skal fortælle brugeren om udbyttet og værdien af at købe dine hovedprodukter. Er din virksomheds value propositions tydeligt kommunikeret på forsiden og er hovedprodukter med i hovedmenuen? Ja, så er du godt på vej til at få en brugervenlig hjemmside.
Hvis du er interesseret i at få en overskuelige og brugervenlig menustruktur og i det hele taget en god og brugvenlig hjemmeside, så tag en snak med os.