I Storbritannien blev der i 2014 solgt varer på nettet for i alt 45 mia. GBP (ca. 458 mia. DKK). I 2015 forventes internetsalget i Storbritannien at nå op på over 52 mia. GBP (ca. 533 mia. DKK). Væksten i 2015 forventes således at være på 16,2% på et i forvejen meget stort marked. Bemærk at salg af flybilletter, koncertbilletter, spil, benzin og forsikringer m.m. ikke en gang er medtaget i e-handelstallene fra RetailMeNot og Centre for Retail Research, så det britiske marked er egentlig endnu større.
Internethandlen i Storbritannien
Storbritannien har en kæmpemæssig indenlandsk nethandel. Faktisk er Storbritannien Europas største e-handelsmarked og det skyldes også at mange udenlandske forbrugere køber varer i netop britiske webshops. Storbritannien er således også det land udenfor Danmark, som danske forbrugere køber flest varer fra. Omvendt så er briternes køb i danske webshops minimalt.
Undersøg dit marked i Storbritannien grundigt
Potentiallet for at danske webshops kan få en større andel af det britiske marked er klart til stedet. For de fleste webshops kræver det dog mere end at man bare oversætter sin webshop til engelsk, hvis man virkelig vil satse på det britiske e-handelsmarked. Før du oversætter og opbygger en webshop på engelsk, så er det en god idé at undersøge det britiske marked først. Det vil være en stor fordel for dig og din virksomhed hvis du f.eks. på forhånd undersøger hvem dine konkurrenter er i Storbritannien (både online og offline), hvem er din målgruppe er, om din kundegruppe har specielle produktpræferencer og at du får lavet et omkostnings- og omkostningsbudget og ved hvilke love og regler der gælder indenfor e-handel i Storbritannien. Hos Seomondo kan vi hjælpe dig med at få undersøgt markedsforholdene for din webshop i Storbritannien. Generel info om Storbritannien finder du også her på hjemmesiden under: Eksport til Storbritannien.
Tjekliste for din britiske webshop
Selv om din markedsanalyse har vist at en webshop rettet mod det britiske marked kunne være interessant, så er der stadig mange ting du som webshop-ejer bør vurdere. Du kan f.eks. bruge nedenstående tjekliste til vurdering af hvor meget du vil satse på sucess for din webshop i Storbritannien.
1. Oversættelse af din danske webshop til engelsk inklusiv produktbeskrivelser.
2. Sørger for at priserne er oplyst i GBP med britisk moms på 20%.
3. Køb af .uk-domæne og vurdering af webshoppens navn i forhold til det britiske marked.
4. Få adresse, lager, telefonnummer og CVR-nr. (VAT number) m.m. i Storbritannien.
5. Indgå indløsningsaftaler så de betalingskorttyper, som benyttes i Storbritannien er tilgængelige i webshoppen.
6. Få oprettet en konto i en britisk bank til betalinger via bankoverførsler og ved tilbagebetaling til kunder.
7. Finde et fragtfirma i Storbritannien, som tager sig af pakkeforsendelser i hele Storbritannien.
8. Tilret handelsbetingelserne så de er i overensstemmelse med britisk lovgivning og regelsæt (evt. med professionel juridisk bistand).
9. Ansæt engelsktalende personale, som kan besvare kundehenvendelser.
10. Overveje om den engelsksprogede webshop også skal kunne bruges til salg i Irland, andre engelsktalende lande og evt. andre europæiske lande.
Herudover er det naturligvis også vigtigt, at du finder ud af hvem der kan hjælpe dig med at få succes med opsætning af din webshop, markedsføring af webshoppen og salg via din britiske webshop.
En lokal britisk webshop
Mindre lokale britiske webshops har generelt større sandsynlighed for succes end ukendte udenlandske webshops, som f.eks. kun har oversat deres webshop til engelsk. Det er derfor en god idé nøje at overveje hvor lokal man ønsker at fremstå eller om der er andre parametre som pris, produktets egenskaber og produktets markedsføring, som gør man ikke ønsker eller behøver at fremstå som lokal. Hos Seomondo kan vi hjælpe dig med analyser, oversættelse og opsætning af en SEO-venlig webshop i responsive design rettet mod det britiske marked. Kontakt os for at høre nærmere eller for at aftale et uforpligtende møde med os.