I Polen udgjorde e-handlen over 76,8 mia. PLN i 2020 hvilket svare til en vækst på 25,6% i forhold til 2019. Selvom Coronapandemien har spillet en væsentlig rolle i væksten, så var væksten fra 2018 til 2019 allerede på imponerende 21,8%. Iflg. analyseinstituttet PMR, så vil e-handlen i Polen i 2025 udgøre hele 20% af detailhandlen i forhold til de 11% som var andelen i 2020. Det går stærkt fremad på det polske e-handelsmarked, så hvis som danske e-handelsvirksomhed vil med på det polske e-handelsvækstlokomotiv, så er det nu du skal stå til.
Udnyt væksten i polsk nethandel
Generelt set er Polens nethandlen ikke på niveau med Danmarks, hvis man tager i betragtning at Polen befolkningsmæssigt er 6,6 gange større end Danmark. Det kan dog vise sig at være en konkurrencefordel, fordi danske webshops kan udnytte deres viden om webshops og markedsføring af disse på et polsk nethandelsmarked, som er i kraftig vækst. Det fremtidige potentiale for nethandel i Polen, bør således også tages i betragtning ved valg af marked. Generelt er Polen i sig selv et vækstmarked og samtidig et nærmarked for danske virksomheder.
Undersøg dit webshop-marked i Polen
Før din virksomhed tager en beslutning om at starte en webshop i Polen bør du undersøge markedet nærmere. Selvom Polen er et nærmarkedet, så må du forvente at du på webshop-markedet vil opleve en del forskelle, det gælder f.eks. hvad angår prisniveauet på det polske marked, forbrugsmønstre, konkurrenterne på markedet og lovgivning og regler i Polen. Hos Seomondo har vi et stort og indgående kendskab til det polske marked, så vi vil gerne hjælpe dig med at fortage de nødvendige markedsanalyser, som kan spare din virksomhed for mange lærepenge. Vores analyser tager altid direkte udgangspunkt i netop din virksomhed og din webshops produkter. På denne hjemmeside kan du også finde generel info om eksport til Polen.
Tjekliste for din polske webshop
Kan du ud fra din markedsanalyse se et uudnyttet potentiale for din webshop i Polen, så er der stadig en hel del markedsmæssige ting du skal tage stilling til. Som inspiration til hvad du bør overveje, så se denne tjekliste:
1. Oversættelse af din danske webshop til polsk inklusiv produktbeskrivelser.
2. Sørger for at priserne er oplyst i PLN med polsk moms på 23%.
3. Køb af .pl-domæne og vurdering af webshoppens navn i forhold til det polske marked.
4. Få adresse, lager, telefonnummer og CVR-nr. (NIP) m.m. i Polen.
5. Indgå indløsningsaftaler så de betalingskorttyper, som benyttes i Polen er tilgængelige i webshoppen.
6. Få oprettet en konto i en polsk bank til håndtering af betalinger via bankoverførsler og til at kunne tilbagebetale penge til kunder.
7. Finde et fragtfirma i Polen som tager sig af pakkeforsendelser i hele landet.
8. Tilret handelsbetingelserne så de er i overensstemmelse med polsk lovgivning og regelsæt (evt. med professionel juridisk bistand).
9. Ansæt polsktalende personale, som kan besvare kundehenvendelser.
10. Hvem der skal hjælpe dig med at få succes med opsætning, salg og markedsføring af din webshop i Polen.
En lokal webshop i Polen
Polen er et stort marked, som man ikke med en webshop kan servicere på lang afstand, medmindre man sælger unikke produkter eller ikke fysiske varer. Under alle omstændigheder vil det være en fordel, at gøre din polske webshop så lokal som mulig. Hermed vil de polske forbrugere føle en større tryghed ved handlen og man vil generelt opnå en større synlighed på polske søgemaskiner og dermed salg i Polen. Seomondo kan hjælpe dig med foranalyser, oversættelser, opsætning af en polsk webshop, SEO og anden online markedsføring og mange andre aspekter i forhold til det polske marked. Kontakt os og hør nærmere.